Az AGRYA észrevételei a fiatal gazda rendelet új tervezetéhez kapcsolódóan

A Vidékfejlesztési Minisztérium által készített új fiatal gazda rendelet tervezet szakmai tartalmában kiérleltebb és jobb, mint a 2011. őszén készített első tervezet. Ennek nagy részében figyelembe vették az AGRYA javaslatait. A módosított tervezet tartalmaz azonban új eljárásrendi megoldásokat is. Ezek sajnálatos módon adminisztratív eszközökkel igyekszenek korlátozni a beadott kérelmek számát. Ez a törekvés nem meglepő, hiszen várhatóan igen nagy érdeklődés várható az intézkedéssel kapcsolatosan. Az AGRYA weblapján elérhető rendelet tervezetet alig 48 óra alatt több mint 3700 alkalommal töltötték le. Ha minden letöltés csak egy-egy támogatási kérelemnek felel meg, akkor is minimálisan tízszeres igény van erre a támogatásra, hiszen 320-340 fiatal gazda számára van csak forrás. A 2009. évi utolsó meghirdetéskor több mint 6000 igény érkezett, így az ilyen nagyságrendű lehetséges támogatási kérelem szám sem elképzelhetetlen.

Az elektronikus beadás miatt a támogatási kérelem beadására a nyitva álló határidő előtt már legalább 20 nappal el kell kezdeni készülni. Meg kell tenni az elektronikus beadáshoz szükséges regisztrációkat, meghatalmazásokat. Ha a leendő pályázó még nem rendelkezik Ügyfélkapu regisztrációval az további, előzetes ügyintézési feladatokat jelent. Az az ügyfél, aki ezeket a feladatokat nem kezdi el időben, még kísérletet sem tehet a kérelme beadására. Ezzel kapcsolatosan intenzív kommunikáció szükséges mind a szakmai szervezetek, mind a VM, mind az MVH részéről. Az ügyfelek jelentős része ugyanis a határidő letelte előtt nem sokkal kezd csak komolyan foglalkozni a beadandó támogatási kérelmekkel.

A rendelet tervezetben leírt eljárásrend egyebekben az elektronikus kérelem beadás során alkalmazott általános MVH eljárásrendhez illeszkedik.

Az elektronikus beadásnál komolyabb és szakmailag indokolatlan adminisztratív korlátot jelent a tervezet azon rendelkezése, amely lehetővé teszi az intézkedés lezárását a beadási határidő letelte előtt. E szerint az elektronikus beadás automatikusan lezárul, ha az igények elérik a rendelkezésre álló keretösszeg 200 %-át. A jogszabály tervezet alapján ez egy kötelezően meghozandó intézkedés, amely nincs figyelemmel a kérelmek szakmai tartalmára, kizárólag az igényelt támogatási összeget figyeli. Ráadásul ebben a fázisban nem is kell semmiféle, a kérelem szakmai tartalmára utaló adatot megadni az ügyfélnek.

Az AGRYA álláspontja szerint a támogatási kérelmek szakmai tartalmának és nem az internetes infrastruktúra minőségének vagy az informatikai készségeknek kell versenyeznie. Szakmaiatlannak tartjuk a tervezett, a kérelmezők számát mesterségesen csökkenteni szándékozó jogtechnikai megoldást.

Az AGRYA számára elfogadható, hogy két körben történjen a kérelmezők értékelése. Már az első értékelési körnek is vissza kell tükröznie az intézkedés támogatás-politikai céljait. A most megismert javaslatban ennek azonban a nyomára sem lehet találni.

Az AGRYA azt javasolja, hogy a támogatási kérelem szakmai és horizontális szempontjainak megfelelő első körös kérelem készüljön. Az ezekben szereplő adatok objektívek (pl. életkor, végzettség, vállalások, stb) és emberi közreműködés nélkül informatikai támogatással értékelhetőek, pontozhatóak. Az így kialakult pontszámok alapján már kiválasztható az a támogatás igénylői kör, adott esetben a támogatási keretösszeg duplájának megfelelő számú kérelmező, amely lehetőséget kap arra, hogy a második körben beadja a részletes támogatási kérelmét.

A jelenlegi megoldás tervezet komolyan azzal fenyeget, hogy akár egy napnál rövidebb idő alatt is bezárul a jogcím. Ráadásul ez úgy történik meg, hogy a kérelmezők által később beadandó támogatási kérelmek tartalmáról semmiféle információ sem áll rendelkezésre.

Továbbá, meglepő a tervezetnek azon javaslata, amely a pontozásnál magasabbra értékeli az idősebb kérelmezőket a fiatalabbaknál. Ez egyértelműen ellentétben áll az intézkedés elvi céljával, amely a korstruktúra javítása. Az AGRYA javasolja, hogy a korábbi rendeletekben szereplő módon értékeljék, pontozzák a kérelmező életkorát.

A rendelet tervezet szerint nem lesz lehetőség a hiánypótlásra. Ez meglepő és széles körben nem alkalmazott további adminisztratív megszorítás. A kétkörös kérelem beadás miatt eleve alacsonyabb számú kérelem esetén jóval kisebb feladatot jelent a hiánypótlások kezelése, mint a korábbi nagy számú kérelem esetén. Az AGRYA egyértelműen a hiánypótlás lehetőségének megadására tett javaslatot.

Az AGRYA üdvözli a tervezet azon rendelkezését, amely az 1000 fő alatti településeken élők számára is előnyöket biztosít. Ez a korábbi tervezetben csak a tanyákon élőket illette volna meg, ráadásul irreálisan magas értékelési súllyal. Az új javaslat már jóval kiegyensúlyozottabb szabályokat tartalmaz.

Egyebekben az AGRYA üdvözli a fiatal gazda rendelet tervezetének elkészítése során tapasztalt nyitott, a szakmai érveket befogadó egyeztetési folyamatot. Az egyeztetések eredményei beépültek a jogszabály alkotási folyamatba, segítve ezzel az igényeknek és a lehetőségeknek leginkább megfelelő jogszabályi környezet kialakítását.

Az AGRYA által a VM-nek küldött hivatalos vélemény elérhető a mellékletben.

Budapest, 2012. április 4.

Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége – AGRYA

korábbi sajtóközlemény

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn