A világpiacon tapasztalható kemény kihívások ellenére az AGCO fejlődni tudott. Az észak-amerikai, dél-amerikai és az európai piacok is zsugorodtak, de az AGCO a negyedéves eredményeivel felülmúlta az elemzők várakozásait.

Az „AGCO EAME jó teljesítményt mutat a nehéz piaci környezet ellenére“- számolt be róla Dr. Rob Smith, AGCO alelnök és az Európa, Afrika és Közel-Kelet (a továbbiakban EAME) régió ügyvezető igazgatója. Ezt támasztják alá azok második negyedévről szóló eredmények is, amelyeket az AGCO augusztusban hozott nyilvánosságra. Észak-Amerikában a traktorpiac 10%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, Dél-Amerikában ugyanez 30% volt. Európában ehhez képest mindössze 1% volt a visszaesés. A csökkenések ellenére az AGCO egy stabil eredményt ért el, amely a Wall Street-i piaci elemzők várakozását is meghaladta. A 2016-os második negyedév nyeresége meghaladja a 2015 év második negyedévének nyereségét. „A gazdasági környezet Európában valóban kemény”- fogalmazott Dr. Rob Smith a piacról. „Az EAME régió előrejelzései a második félévre igen jók voltak. Sikerült 5%-ot növekednünk, holott a piac 1%-ot csökkent.” A 2017-es évre Dr. Rob Smith egy áremelést jelentett be a mezőgazdasági technikát illetően. Ennek okai között szerepel, hogy az elmúlt hat hónapban 33%-kal megnőtt az acél ára, ill. a német gazdaságban tapasztalható a bérek növekedése.

Dr. Rob Smith, AGCO alelnök és az Európa, Afrika és Közel-Kelet (a továbbiakban EAME) régió ügyvezető igazgatója

Dr. Rob Smith, AGCO alelnök és az Európa, Afrika és Közel-Kelet (a továbbiakban EAME) régió ügyvezető igazgatója

Az üzlet terv szerint halad a Fendtnél is

Peter-Josef Paffen az AGCO/Fendt ügyvezetőjeként a 2016. szeptember 1-jei, marktoberdorfi AGCO/Fendt sajtótájékoztatón nem hagyott kétséget afelől, hogy a piaci helyzet nehéz. Ennek ellenére az üzleti folyamatok a Fendtnél is stabilan és a terv szerint haladnak.

Európában láthatók lehetséges fejlődési potenciálok és világviszonylatban is új célok kerültek a mezőgazdasági gépgyártó látókörébe. Ennek megfelelően továbbra is óriási összegeket fektetnek kutatás-fejlesztésbe és az új Fendt Nature Green szín is egy optikai továbbfejlődése a Fendt márkának.

„A mezőgazdasági gépgyártás környezete továbbra is kihívásokkal teli” – mondta Peter-Josef Paffen az AGCO/Fendt sajtótájékoztató kezdetén majd a havonta megjelenő az európai mezőgazdasági gépgyártásra vonatkozó CEMA üzleti barométere alapján magyarázta a helyzetet. „A 2015-ös év folyamatosan kis lépésekben javuló várakozásai után, az üzleti barométer folyó év első négy hónapjában ismét visszaesett. Május és június hónapokban a várakozás állandó szinten maradt. A jövő iránti várakozások először júliusban emelkedtek valamelyest a korábbi hónapokhoz képest. Ez jelentheti azt, hogy a gödör alját elértük és a várakozások az európai mezőgazdasági gépgyártást tekintve a jövőt illetően valamelyest javulni fognak.”
Az egyre nehezedő piaci környezet ellenére a Fendt márka, ill. az AGCO számára az üzleti eredmények terv szerint alakulnak. „2015-ben 13.678 db traktort értékesítettünk. A cél idén 13.500 db Fendt traktor gyártása és értékesítése, valamelyest növelni a Fendt kombájnok és bálázók értékesítését és szinten tartani a Katana silózó gépek darabszámát.”

Peter-Josef Paffen az AGCO/Fendt ügyvezetője

Peter-Josef Paffen az AGCO/Fendt ügyvezetője

Európa szerte cél a 10%-os piaci részesedés elérése

A németországi traktorpiac 2015-ben több évi stabil és kiegyensúlyozott időszak után 7%-ot esett. „Egy évvel korábban 5493 db forgalomba helyezett traktorral 17% piaci részesedést értünk el. A 2016 év első félévében 19,6% piaci részesedéssel első helyen állunk a traktorpiacon. Kétségtelen azonban, hogy a beruházási kedv erős visszaesése miatt a piac tovább csökkent 9,7%-kal. Célunk, hogy megtartsuk Németországban ezt a jó a piaci részesedésünket az év végéig, esetleg tovább növelve valamelyest”, mondta Paffen.
A Fendt traktorok és kombájnok 90%-a Nyugat- és Közép-Európába kerül eladásra. Legfőbb középtávú célunk a Fendt piaci részesedésünket a jelenlegi 8,3%-ról 10%-ra növelni. Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Svájcban és Ausztriában jó eredményeink vannak, már most is 10% és közel 20% közötti piaci részesedéssel. Ezeket a kétszámjegyű eredményeinket meg akarjuk tartani, stabilizálni szeretnénk, ill. ahol lehet, tovább kívánjuk növelni. Növekedési lehetőségeket látunk továbbra is Angliában, Spanyolországban, Olaszországban, Skandináviában és valamennyi közép-európai országban, amelyek átlagosan 5% körüli piaci részesedéssel rendelkeznek jelenleg. Abból az alapfeltevésből indulunk ki, hogy valamennyi európai országban lehetséges a Fendt márkával a 10% piaci részesedés elérése.”

Fendt traktor értékesítési adatok

Fendt traktor értékesítési adatok

A Fendt márka piaci lehetőségei világviszonylatban

A Fendt célkitűzése, hogy a jövőben a teljes termékpalettáját a világ valamennyi modern mezőgazdasággal rendelkező országában kínálja. „Európán kívül jelenleg Észak-Amerikában, az ausztráliai és új-zélandi régióiban, illetve Japánban/Dél-Koreában van stabil és továbbfejleszthető értékesítési szervezetünk. Erre fogunk a jövőben építeni. Afrika is potenciális lehetőségeket tartogat a Fendt számára. Már dolgoznak az első Fendt traktorok Dél-Afrikában és néhány kiválasztott Észak-Afrikai országban. Mindezek mellett 2016-ban további piacokat vettünk szemügyre. Példa erre Dél-Amerika. 2016. április végén mutattuk be az új zászlóshajónkat a Fendt 1050 Variot a Braziliában Ribeirão Pretoban egy agrárgépshow-on. Ez a régió a modern és hatékony mezőgazdasági technika számára egy rendkívül érdekes terület. Iránban először veszünk részt az AGROTECH mezőgazdasági kiállításon Síráz városában. A jövőt illetően itt is látunk lehetőséget a fejlődésre. A Fendt számára harmadik fontos piac Kína. Kínában időközben kialakultak egyes vidékeken modern nagyüzemi termelőegységek, ahol lépésről-lépésre szeretnénk a piaci bevezetést előkészíteni.” – mutatta be Paffen a Fendt nagyvilágot érintő stratégiáját.

Fendt Nature Green – a friss zöld szín a mezőgépészetben

2016 szeptemberében új korszak kezdődik a Fendtnél, a mai naptól valamennyi Fendt termék az új Fendt Nature Green színben kerül le a gyártósorról. „Az új „Fendt zöld” szín erőteljesebb, fénylőbb, élettel telibb és sokoldalúbb nagyobb dinamikát közvetít. Ez jelenti számunkra a friss zöld színt a mezőgépészetben.” – mondta Paffen.
Szeptemberben kezdődik a Fendt zászlóshajójának, a Fendt 1000 Vario szériának a nagyobb darabszámban történő gyártása és kiszállítása, de mától a Fendt márkanév alatt egy széles Full-Line termékpalettát kínálunk. A Fendt kereskedők ettől kezdve egy széles és exkluzív Fendt termékpalettát és szolgáltatást képesek ajánlani. Ehhez tartozik természetesen az első osztályú alkatrész-hozzáférhetőség, a rugalmas finanszírozási ajánlatok és az attraktív szervizajánlatok is – tette hozzá még az ügyvezető.

Kereken 4200 alkalmazott

2015. december végén 4220 alkalmazott dolgozott az AGCO négy telephelyén Marktoberdorf, Asbach-Bäumenheim, Hohenmölsen és Feucht településeken. Az év közepére az előző évinél valamivel kevesebben 4203 alkalmazottat foglalkoztattunk, ami a javuló gyártási hatékonyságnak köszönhető.
A kutatás-fejlesztés terén a Fendt továbbra gőzerővel teszi a dolgát, független a rövid távú piaci hullámoktól. A fontos jövőbe mutató projektek terv szerint haladnak. A 2016. évi fejlesztési keretösszeg 60 millió euró épp, mint az előző évben – zárta az eredmények és tervek összegzését Peter-Josef Paffen.

Fordította: Kresz Gábor, Fendt referens, AXIÁL Kft.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn