Kacsazsír hajthatja a jövő repülőgépeit

Ugyan a hosszabb repülőutak elektromos járművekkel való megtétele még igen távoli, a növényi olajból és állati zsírból készült üzemanyag áthidaló megoldást jelenthet a klímaváltozás elleni harcban. Egy finn cég fejlesztette ki az üzemanyagot, amivel ráadásul a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog.

Európa szerte hamarosan zöld üzemanyagot tankolnak a repülők, írja cikkében az Independent. 2018-ban a genfi reptéren a hagyományos kerozinhoz keverve adagolják majd a megújuló üzemanyagot, azonban mindebből a légikikötőn áthaladó utasok milliói semmit sem vesznek majd észre.

A fejlesztő cégnél abban bíznak, hogy a megállapodás követendő példaként szolgál világszerte. Jelenleg is tárgyalásokat folytatnak további tíz nemzetközi reptérrel, többek között Európa két legforgalmasabb légikikötőjével, a londoni Heathtrow-val és az amszterdami Schiphollal.

Komoly lehetőség a térnyerésre

Genf kezdésnek egy százalékban akar megújuló üzemanyagot használni az év végétől. Lievonen viszont azt reméli, hogy ez az arány hamarosan növekedni fog. A terjeszkedésre kétségkívül adott a lehetőség: 2011-ben a Lufthansa 1000-nél is több járatán tesztelték, 50-50 százalékos arányban keverve a kerozinnal, ami elképesztően jól működött, mondta Lievonen.
A fenntartható forrásból származó üzemanyagok egyelőre apró cseppek a tengerben a repülőiparban, ám a jelentőségük egyre nő. 2014-ben a Boeing sikeresen tesztelte a finn terméket az új 787-es Dreamlinerjén. Tavalyelőtt a United Airlines megállapodott az amerikai AltAirrel 15 millió gallon bioüzemanyag vásárlásáról, a British Airways pedig aláírt egy megegyezést a Velocysszel olyan üzemanyag beszerzéséről, amit a brit háztartások által termelt 15 millió tonna hulladék egy részének újrahasznosításából nyernek.

A konkurencia ellenére a finn cég biztos abban, hogy a világ vezető megújuló dízel előállítója marad, mivel fejlett technológiával dolgoznak, s k az egyetlen cég, ami képes ezt az ipar igényeinek megfelelően előállítani, mondta Lievonen.

Bármely dízelmotorban alkalmazható, lesz zsírból készült üzemanyag is

A termék több formában is készül. Ezek bármilyen hagyományos dízelmotornál használhatóak, így valóban hozzájárulhat a légszennyezés visszaszorításához, ami világszerte számos várost fojtogat, és több millió ember halálát okozza.

A dízelautókat nemrég komolyan támadták és sokan okolják ezeket a járműveket a városokban kialakult egészségtelen levegő miatt, főleg miután kiderült, hogy a gyártók meghamisították a kibocsátásra vonatkozó valós adatokat.

Sokkal kevesebb a kibocsátott káros anyag

A finn cég terméke jóval kevesebb káros szennyezőanyagot termel, mint a fosszilis alapú dízel: 40 százalékkal kevesebb finom port és 10 százalékkal kevesebb NOx-et. A legtisztább formájában használva pedig 90 százalékkal kevesebb a szénkibocsátása.

A megújuló dízel alapvetően különbözik a biodízelként ismert, használt zsiradékból és növényi olajból készült anyagtól. Az utóbbi ilyen-olyan formában jelen van, amióta Rudolf Diesel a mogyoróból készült változatát tesztelte az általa feltalált motoron az 1900-as párizsi világkiállításon. Hátránya, hogy csupán egy bizonyos mértékig lehet keverni a normál üzemanyaggal anélkül, hogy a motor és az infrastruktúra módosítása szükséges lenne. Ezzel szemben a megújuló dízel bármilyen megkötés nélkül helyettesítheti az elődjét, ami azt jelenti, hogy nagymértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a meglévő járműveinket átalakítás nélkül környezetkímélővé tegyük.

Állati anyagokat is képes alkalmazni a zsírból készült üzemanyag

A kutatásra és fejlesztésre fordított jelentős befektetésnek köszönhetően a Neste hulladék zsírt is képes felhasználni, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt. Ráadásul képesek ezt nagy mennyiségben megvalósítani. A cégnek jól kiépített nemzetközi hálózata van, amely tonnaszám gyűjti be a 10 különböző forrásból származó, kiválogatott hulladékot.
A legfontosabb a sertés, a marha és a baromfi zsírja, ezeket a vágóhidakról szerzik be, a halzsír pedig dél-kelet ázsiai farmokról érkezik a feldolgozótelepükre. A növényi olaj melléktermékeit az ipari élelmiszergyártásból, a használt sütőolajat az éttermektől gyűjtik be, hogy mindezt tiszta üzemanyaggá finomítsák.

Forrás: magro.hu / kitekinto.hu